Datadrevet indsigt i udvalgte borgeres toiletmønstre
Ved at analysere vaner og mønstre i borgerens daglige gang, kan plejepersonalet bedre sætte ind når det er nødvendigt, med mindre risiko for negligering af borgere der behøver hjælp.
Bedre pleje af borgere med større behov for hjælp i dagligdagen gøres muligt med registrering af aktivitet på toilettet
Når borgere har behov for støtte fra plejepersonalet i hverdagen, kan en ensartet tilgang til opfølgning være udfordrende, da behovene varierer fra person til person. Ved at anvende bevægelsessensorer, som registrerer hvor ofte og hvor længe borgeren benytter toilettet, opnås et mere nuanceret og individuelt grundlag for plejen.
I Skanderborg Kommune har man, ved udvalgte borgere på et bosted, implementeret en IoT-løsning, der hjælper plejepersonalet til at analysere og forudse borgenes toiletvaner, så hjælpen tilpasses den enkelte borgers behov.
Ved at implementere bevægelsessensorer på badeværelserne, ser man en række gevinster:
- Hurtig advisering til plejepersonalet ved ændringer i borgerens vaner
- Mere målrettet plejeindsats, da medarbejdernes tid anvendes der, hvor behovet er størst
- Bedre hensyn til borgerens individuelle behov
- Større tillid mellem plejepersonale og borgere
Løsning med GTMs IoT-infrastruktur
For at implementere løsningen kræves et samarbejde mellem flere aktører:
- Planlægnings- og koordineringsansvarlige tilpasser pleje- og tilsynsindsatsen på baggrund af data om borgerens vaner
- Driftsansvarlige følger data og identificerer ændringer eller mønstre i borgerens toiletadfærd over tid
- Bygningsdrift sikrer korrekt opsætning og stabil drift af sensorer på borgerens badeværelse
- Plejepersonalet anvender indsigten som supplement til den daglige faglige vurdering og dokumentation
Løsningen bygger på bevægelsessensorer, der registrerer:
- Hvornår og hvor længe borgeren benytter toilettet
- Frekvens i brugen, så ændringer i vaner kan opdages tidligt og plejeindsatsen justeres mere individuelt
Sensorerne sender data til en IoT-platform, hvor det analyseres og visualiseres.
-
Sensorer: ca. kr. 400 pr. stk.
- LoRaWAN gateway: ca. kr. 2000,- pr. stk. (indendørs)
-
Konfigurering af sensorer og IoT-platform: ca.1-2 timer
-
Montering af gateway og første sensor: ca. 1-2 timer
-
Visualisering og dataanalyse: Der er etableret Dashboards i GovTech Midtjylland IoT infrastrukturen til formålet, som kan tilpasses efter behov
Denne case kan løses ved hjælp af GovTech Midtjyllands IoT Infrastrukur, bestående af to applikationer - OS2IoT (IoT netværk og datafordeler) samt Data Context Manager (IoT platform til opbevaring, udveksling og visualisering af IoT data).
Med dette setup kan der etableres et LoRaWAN-netværk som IoT-sensorer kan tilknyttes og sende data igennem. I Data Context Manager gemmes data og i det medfølgende visualiseringsværktøj Grafana kan data præsenteres og skabe indsigt. Det er også fra Grafana at alarmer kan sættes op og sendes vha. indbygget mailserver.
Sensorerne kan sættes til at sende data - f.eks. hvert 10. minut, som gemmes i databasen i Data Context Manager hvorfra visualiseringsværktøjet har adgang til dem.
På grund af brugen af LoRaWAN netværk, kan sensorerne være batteridrevne, hvilket er med til at gøre casen mulig, ift. placeringen i f.eks. et køleskab eller fryser.
LoRaWAN netværket oprettes ved hjælp af såkaldte Gateways i OS2IoT.
Hvis kommunen allerede har et LoRaWAN netværk, kan der allerede være dækning og alternativt kan netværket udvides med en ekstra gateway. Man kan udvide netværk med små indendørs gateways som ofte kan dække en mindre bygning, eller med en større udendørs version som dækker et større område.
Er du interesseret i at høre mere om løsningen og hvordan den kan implementeres i din kommune?
Kontakt os på post@govtechmidtjylland.dk for mere information.